A branding, azaz a márkaépítés fogalma első hallásra egyértelmű lehet, ennek ellenére sokszor találkozunk hiányos ismeretekkel ezen fogalmakkal kapcsolatban. Sokan a brandről azt gondolják, hogy egy logóból és néhány audiovizuális elemből áll, pedig ez nagyon messze van az igazságtól.
- Marketing fontossága
- A brand építés alapjai
- A brandek megkülönböztetése
- Miért fontos a piackutatás
- A márkaépítés lépései
Kezdjük az alapoknál. Miért akarnak a nagy márkanevek egy jól működő brandet kialakítani? Egy kicsit menjünk vissza az alapokhoz.
Marketing fontossága
Mindenki hallotta már azt a szót, hogy marketing, talán van is róla valami fogalmunk, hogy mi is a jelentése. A marketing egy szervezet azon funkciója, amelynek segítségével a szervezet szolgáltatásait, termékeit, küldetését minél szélesebb réteggel megismertetheti, üzenetét eljuttathatja hozzájuk.
A marketingnek rendkívül széles eszköztára van és egytől egyig azt a célt szolgálják, hogy a potenciális vásárlókat megpróbáljak rávenni a vásárlásra, különböző befolyásolási módszerek segítségével. Ezen eszközök egyike a márka, a brand és ezért fontos, hogy ne csak audiovizuális elemekként tekintsünk egy brandre, hiszen sokkal többről van szó.
A brand építés alapjai, miből áll a branding?
Szinte alig van olyan ember, aki helyesen el tudná mondani, hogy mi is az a brand, milyen elemei vannak, mi a célja.
Persze vannak azok az általánosan elfogadott definíciók, hogy a márka az egy logóból és pár vizuális elemből áll, ami igaz is, de nem ez a teljes igazság.
A márka, vagy a brand az, amitől egy cég életre kel és lelke lesz., minden olyan dolog, legyen az virtuális, szellemi vagy fizikális, amiről az adott cégre vagy annak termékeire asszociálhatunk.
Vegyünk egy példát, az Applet. Amikor az Applere gondolunk mik jutnak eszünkbe?
Eszünkbe jut, hogy milyen termékeket gyárt, MacBook, iPhone, iPad, AirPods stb. És mik azok a dolgok, amikhez hozzátársítjuk mindezeket? Az, hogy egyszerűen tudjuk használni, felhasználóbarátak, szép dizájnnal rendelkeznek, drágák, prémium anyaghasználatúak. Ezek a tulajdonságok egytől egyig egy érzést ébresztenek az emberekben és ezt az érzést az Applehöz fogják társítani. Olyan szinten, hogyha egy felhasználó meglát egy vonalvezetést, vagy stílust, akkor arról rögtön ez a gyártó fog az eszébe jutni.
Ezek egy ember számára természetes dolgok, de a cég számára, aminek az a célja, hogy termékeit és szolgáltatásait minél szélesebb körrel megismertesse és lehetőleg minél többet tudjon belőle eladni, egy jól megtervezett stratégia része.
A márkaépítés, mint olyan csak egy eszköze, egy eredménye annak, hogy a cég ismertségre tegyen szert. Nincs marketing brand nélkül, nincs brand marketing nélkül és nincs egyik sem egy jól átgondolt és megtervezett stratégia nélkül.
A brandek megkülönböztetése, mitől lesz valami egyedi és összetéveszthetetlen?
Egy cégnek legfőbb érdeke, hogy a nagyközönség képes legyen megkülönböztetni őt a versenytársaitól, a lehető legkönnyebb módon. Éppen ezért már a stratégia megtervezésénél nagy hangsúlyt fektetnek a differenciálódásra, hogy minél egyedibb imázst teremtsenek.
Egy brand megkülönböztetését sok mindent elősegíti.
A leghatékonyabb egy brand statementből kiindulni. Ez egy olyan kijelentő mondat, ami tartalmazza, hogy az adott cég mit csinál, milyen értékeket képvisel, milyen értékeket akar átadni az ügyfeleknek, mi a célja és mi a létezésének legfőbb oka.
Ha megvan egy ilyen statement, akkor körbe tudjuk írni nagyjából, hogy mik azok a dolgok, amiket kommunikálni szeretnénk kifelé, milyen érzéseket szeretnénk kelteni az emberekben, mik legyenek azok a dolgok, amik elsőre és egyértelműen eszükbe jutnak a cégről.
Az okostelefonok piaca tökéletes példa a differeciálódásra. Ha alapjaiban vesszük, mindegyikük egy téglalap alakú készülék, amire lehet appokat telepíteni, kapcsolatban lehet velük maradni barátainkkal, ismerőseinkkel. Mégis szinte kultusza van a két legnagyobb platformnak, az Andoidnak és az iOS-nek. Az előbbi több márkát sorakoztat fel maga mögött, Samsung, LG, Huawei, Xiaomi stb. Míg az utóbbi pedig az Apple által készített platform, amit csak ők használhatnak.
Ha belegondolunk józan ésszel, ezek csak műszaki eszközök és egy tudatos vásárló csupán a műszaki paraméterekre koncentrálva dönt arról, hogy melyik készüléket vásárolja meg. Azonban ez a való életben egyáltalán nem így működik. Minden egyes okostelefon-gyártó arra törekszik, hogy úgy manipulálja az embereket, hogy a saját termékeiket vásárolják és ezeknek a manupulációknak az alapja pedig az okosan felépített brand.
A vásárlók a nap végén érzelmi alapon döntenek, azt a terméket fogják választani, ami a leginkább nyomott hagyott bennük.
Piackutatás nélkül lehet, hogy jó brandet alkotunk, csak nem a megfelelő embereknek
Van egyfajta konfliktus a cégvezetők és a marketinges szakemberek között. Amikor egy márka kerül kompletten kialakításra, akkor az ügynökségeknek sokszor pengeélen kell táncolniuk, hiszen egy olyan vizuális rendszert kell megalkotni, ami tetszik az ügyfélnek is és meg is fogja a cég potenciális vásárlóit is.
Ez alapvetően magától értetődő, hiszen jót akarunk mindenkinek, azonban sokszor a kettő elképzelés és ízlés teljesen eltér egymástól. A cégtulajdonosoknak meg kell érteniük, hogy egy brand kialakítása elsősorban azért történik, hogy segítse a vállalat eladásainak számát növelni és nem azért, hogy megfeleljen a cégvezető ízlésének.
Éppen ezért olyan fontos, hogy még mielőtt a brand startégia és a vizuális elemek kialakításának nekiesnénk, folytassunk egy alapos piackutatást. Ennek az a célja, hogy próbáljuk a célcsoportunk igényeit, ízlését, kedveléseit, preferenciáit minél alaposabban megismerni. Megkönnyíti a dolgokat, ha ehhez kreálunk képzeletbeli vásárlót, úgynevezett personát. Adhatunk neki nevet, kort, részletes szokáslistát, gyerekek számát, családi állapotot, van-e házikedvence, mindent, amit lényegesnek találunk, a lényeg, hogy nagyon részletes legyen.
Ez azért jó, mert egy ilyen elképzelt emberre, ami hasonlít a potenciális vásárlókra sokkal könnyebb egy brandet megalkotni és sokkal jobban meg is fogja ragadni őket.
Milyen lépései vannak egy márka építésének? A branding folyamata
1. Fektesd le helyesen az alapokat
Tedd fel magadnak a kérdést, milyen értékeket akarsz nyújtani, milyen problémákra nyújtanak megoldást a céged termékei és szolgáltatásai. Fogalmazd meg egy mondatban ezeket, ez lesz a brand statement.
2. Ismerd meg jobban a jövőbeli ügyfeleidet
Ez egy viszonylag széleskörű tevékenység és nagyon sok mindentől függ, hogy pontosan mit is érdemes csinálni. A legáltalánosabb formája a kérdőív használata, Google és Social Medián kutakodás. Mindig kell, hogy legyen egy elképzelésed arról, hogy milyenek is ezek az emberek, ez idővel úgyis finomulni fog, ahogy egyre több adatod generálódik a tevékenységed során.
3. A felhalhozott ismereteket öntsd valamilyen formába, adj hangot a cégednek
Az információ megléte nagyon jó, de a sok adat rendezetlenül nem ér sokat. Rendszerezd tehát ezeket és értelmezd, vond le a következtetéseket. Ezek alapján el tudod indítani a brand építés folyamatát. Meg tudsz ütni egy olyan hangszínt, egy olyan narratívát, ami rezonál a leendő vásárlóiddal és így nagyobb eséllyel maradsz meg a fejükben, emlékezni fognak rád. Fontos, hogy a vizuális elemek kiépítésében is támaszkodj a felhalmozott adatokra, hogy az is megüsse a vásárlók igényeit és stílusát.
4. Legyen a márkádnak szelleme, ne engedd, hogy csak egy gép legyen
Nehéz megfogalmazni, hogy ez mit is jelent, de amikor megérzi az ember a különbséget, akkor tudja, hogy miről van szó. Ez egy olyan dolog, amit nehéz csinálni, de muszáj, annak érdekében, hogy egy valóban sikeres márkát építsünk. Ez egyfajta benyomás, amit keltesz az ügyfeleidben, amikor kapcsolatba kerülnek valamilyen formában a cégeddel. Ezt a benyomást lehet manipulálni. Cégvezetőként az ember érdeke az, hogy ez a benyomás pozitív legyen, ami elmozdíthatja a potenciális vásárlót a potenciális jelzőtől a biztos jelzőig.
5. Mi az a plusz, amit nyújtani tudsz másokhoz képest? Miért vagy egyedi?
Megint az okostelefonok piacát tudom felhozni példának. Nagyon telített piacról van szó és hatalmas a verseny. Mindenki akar magának egy szeletet a dollármilliárdos piacból. Éppen ezért a különböző gyártók évről évre új modelleket adnak ki, amivel egyre inkább tudják a márkájukat differenciálni másoktól. Vegyük példának az Applet és a Samsungot (főleg a csúcskategóriás készülékeiket).
Technológiában nagyon hasonlóak, nagyfelbontású képernyő, 3-4 kamera, biometrikus szenzorok, nagyteljesítményű processzor, rengeteg alkalmazás. Ha csupán a műszaki adottságaikat nézzük, kettő rendkívül hasonló termékről lenne szó. Mégis teljesen mások. Az egyik iOS-t használ, ami csak iPhoneokon érhető el, az Apple saját é kizárólagos fejlesztése, a másik pedig Androidot, ami egy tömegtermék, bárki használhatja. Dizájnban mindketten minimalista prémium vonalon mozognak, az Apple mégis valahogy tökéletesítette ezt, hiszen ők voltak az elsők, akik így gondolkodtak. Tisztán látszik, hogy az az érzés, benyomás, amit keltenek az emberekben nagyon eltérő. Ezt kell elérni
6. Stratégia. Hol, kinek, mit és mikor?
Stratégia nélkül az előzőek nem érnek semmit, hiszen kialakíthatsz egy remek márkát elviekben, de mit sem ér az egész, ha senki nem tud róla. Már eldöntötted, hogy kiknek szeretnél termékeket árulni, a következő lépés megtudni és megtervezni, hogy ezeket az embereket hol és milyen módokon érheted el a lehető leghatékonyabban.
Beszéljünk kicsit erről a hatékony szóról. Mindenki dobálózik vele, pedig emögött kellene, hogy legyen valamilyen nagy jelentés. A hatékonyság egy tört, valami per valami. Minél inkább tart az egy egészhez, annál hatékonyabb valami. Ezt azért fontos elmondani, hiszen az üzleti életben minden a hatékonyságról szól, erre optimalizálunk minden tevékenységet.
Jelen esetben a hatékony elérés alatt azt értem, hogy a lehető legtöbb embert a lehető legkisebb költséggel elérni, akik ráadásul legnagyobb mertékben az általad kiválasztott célközönséghez tartoznak.
Ezeket az embereket már elemezted a felhalmozott adatok alapján, tudod, hogy ilyen csatornákon keresztül lehet őket a legkönnyebben megfogni, legyen az online vagy offline. Erre kell egy stratégiát kitalálnod, hogy hol és mit kommunikálsz feléjük, mit üzenetet szeretnél átadni, mi a célod ezzel és mit szeretnél, hogy az eredménye legyen. Az önmagában nem egy kívánt eredmény, hogy vegye meg a termékedet, persze ez a cél. De ennél valami részletesebb és finomabb kell, pl. Nézzen utána jobban a termékednek, keresse fel a weboldaladat, hozza fel témaként ismerősöknél.
A brand építés és általánosságban a marketing nem egyszerű
Lehet, hogy elsőre ez jó tömör volt és nem látod még át teljesen a képet. Lehet, hogy ezeket teljesen felesleges dolgoknak tartod cégvezetőként, vállalkozóként. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy felesleges költségként tekintenek a marketingre rááldozott pénzösszegre, pedig ez nem kiadás vagy költség, hanem befektetés. Van egy terméked, amiből szeretnél eladni és ingyen sajnos nem megy.
Természetesen lehet rosszul is marketing stratégiát tervezni és kivitelezni és ha nincs benne gyakorlatod, akkor erre megvan az esély. Érdemes tehát profikra bízni. Nekünk, a squaredBOX csapatának szenvedélye a marketing és minden, ami hozzá kapcsolódik. Imádjuk a cégek világát, mert minannyian úgy gondoljuk, hogy van benne valami varázslatos. Ha bármire szükséged van, hogy kicsit felpörgesd vállalkozásodat, mi mindig itt vagyunk és izgatottan várjuk, hogy asztronautánk legyél. 🚀